۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

بابا داری چیکار میکنی زود باش زنتو پیدا کن





رضا علی پور
ترجمه از کردی: بیان عزیزی


هر کدام از آدم‌های هم‌سن من کاره‌ای شده‌اند، من هم اول می‌خواستم ورزشکار بشوم، بعد به خاطر جثه‌ی ضعیف و خیلی چیزهای دیگر نظرم عوض شد و خواستم بروم خارج. نشد.
برای مدتی مغازه‌ی ساعت‌سازی باز کردم، مغازه که نبود، بعدش هم سر و کار داشتن بیش از حد با زمان و تاریخ، داشت افسرده‌ام می‌کرد. برای خلاصی از افسردگی‌شغلی شدم عطر‌فروش. مغازه نزدم، فقط یک جعبه پر عطر داشتم و توی کوچه‌ها داد زدم: «عطر، عطرِ خالص، عطر تازه، عطر عطر.» سر و کارم بیشتر با زن‌ها و دخترها بود. زنم را در یکی از آن روزهای عطرفروشی پیدا کردم، یکهو از خانه بیرون آمد و عاشق همدیگر شدیم. وقتی پسرم به دنیا آمد زنم گفت که باید بروم سراغ کاری دیگر. می‌گفت زن ها عاشق این عطرها می‌شوند و تو هم قابل اعتماد نیستی.
الان قهوه‌خانه دارم، با یک زن و دو تا بچه. پسر بزرگم تصمیم داشت ورزشکار بشود ولی به خاطر جثه‌ی کوچک و خیلی چیزهای دیگر نظرش عوض شد و خواست به خارج برود، ولی رفت مغازه‌ی ساعت‌سازی باز کرد، کسب و کارش که نبود. اما سر و کله‌زدن با زمان و تاریخ داشت از پا درش می‌آورد. برای همین جعبه‌ی قدیمی من را برداشت و شد عطرفروش. الان توی کوچه‌ها به زن‌ها و دخترها عطر قدیمی می‌فروشد و به بعضی‌ها کلی تخفیف می‌دهد. زنم می‌گوید درآمد ندارد ولی من می‌دانم دارد دنبال زنش می‌گردد.

۲ نظر:

mohammad گفت...

من هم می خاستم، کاره ای بشوم، اما نشد. چرا؟ برای اینکه یه زن خوب داشتم که منو ترک کرده رفته ، نمی دانم کجا، ولی دارم سعی می کنم تا اول خودمو پیدا کنم. چرا؟ برای اینکه اولش یه همسر خوب بودم ولی بعد بخاطر غفلتی که کردم ، شدم یه آدم بد.
یه آدم بد نمی تونه یه همسر خوب داشته باشه، پس باید سعی کنم تا بتونم بشم یه آدم خوب. چرا؟ برای اینکه بتونم همسرمو پیدا کنم. همسرم آدم خوبیه ولی میگه چون تو آدم بدی هستی ، می رم وتا آدم خوبی نشدی ، بر نمی گردم .

خدایا من چه جوری باید آدم خوبی بشم ، تا همسرم برگرده؟
خدایا کمکم کن تا من همسرمو پیدا کنم، این از همه چیز برام مهمتره . قول می دم اگه کمک کنی تا همسرمو پیدا کنم ، من هم آدم خوبی بشم .
خدایا تو خوب ترین خوب ها هستی ، نذار یه بنده کوچیکت، آدم بدی بشه.
خدایا همسر خوبمو به من برگردون.

mahnaz گفت...

تو خوبی چون می دونی خوبی چیه و بدی چیه ..... پس همیشه خوب بمون و اینو بهش نشون بده ... مطمئن باش که اگه باهاش صادق باشی ، اگه دلش با تو آروم باشه ، اگه بدونه که دوسش داری ، برمی گرده !